Syjunta 4; Blöjfodral, stolsdynor & dreggellappar

Nu har jag sytt en massa de senaste dagarna!
 
Igår kväll var David på träningen som vanligt och då brukar jag inte ha tid till mycket annat än barnen men igår gick det så pass bra att jag hann sy ett blöjfodral! Lycka!!! :D
 
Jag har funderat länge på hur jag ska få ihop det eftersom jag vill få plats med fler blöjor eftersom vi har tvillingar! Annars tror jag att blöjfodralen är relativt lätta att få ihop men det blev lite knäbbel med mitt och jag fick testa storleken några gånger innan jag till slut kunde sy ihop det! Det blev en tre-ficks-modell och jag blev väldigt nöjd för jag är inget esse på att sy direkt (och har inget tålamod heller så vissa sömmar gick lite väl fort)! Den tar ju stor plats i skötväskan men det gör ju sakerna om de ligger lösa också! ;)
 
 
Eftersom vi nu med min pappas hjälp fått ihop växthuset så hade jag lite tid på dagen igår och sydde då fodral till barnens stolsdynor! Vi köpte ju två IKEA-matstolar med bricka till töserna men dynan som IKEA säljer till är väldigt klen och går inte ens upp bakom nacken så jag köpte två vanliga huvudkuddar (Gosa Slån) för 12:- styck och sen markerade jag efter stolsryggen på dem!
 
För att kuddarna inte skulle vara för fluffiga har jag med knapptråd dragit igenom kudden på flera punkter och enkelt bara knutit trådarna på baksidan. Sen klippte jag upp kudden i överkant och tömde ut en hel del stoppning för att kunna sy ihop den längs markeringen och sedan klippa av överflödigt tyg! Den ena blev lite sned som ni ser på bilden men den andra var väldigt symmetrisk! För fodralen tog jag först ut mönstret på bakplåtspapper (ett gammalt tips min mamma lärt mig) och sedan är fodralet sytt som ett kuddfodral med öppningen nertill och ett övervik innanför!
 
 
Dagarna innan har jag lyckats sy en dreggellapp per dag - dels för att jag inte riktigt fått rutin på det med sömmen osv (och ibland hoppar maskinen över ett stygn) och dels för att trikåtyget inte riktigt blir som jag tänkt! Vet inte hur jag ska lösa det men barnen bryr sig ju inte om det! Jag har iaf använt fleecefilten Polarvide från IKEA som bakstycke för den kostade ju bara 39:- så det var billigare än fleece som metervara! Eftersom jag varken har tryckknappar eller verktyg för tryckknappar hemma så sitter dem med kardborre! Jag vill sy många fler så vi får se hur det går med det!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor