David får nog stanna på BB!

Redan vid inskrivningen så frågade jag barnmorskorna hur det var med att pappan ska få stanna på BB efter födseln eftersom jag har hört att vid komplikationsförlossningar så får dem inte det på vårt sjukhus!

"Nja, du har ju personalen där till hjälp" fick jag till svar och då påpekade jag att personalen är ju inte med hemma utan det är jag och min sambo som ska klara av detta själva! Och är det någon gång man behöver sin respektive efter en förlossning så är det väl ändå vid en komplikationsförlossning!

Alla diabetiker får stanna några dagar på BB innan de får åka hem - tror snittet är 5 dagar! Detta är för att bebisens blodsocker ska stabiliseras då en diabetikers barn oftast föds med lågt blodsocker eftersom barnets insulinproduktion kompenserar lite för mammans insulinbrist! Så vi vet ju redan att vi kommer att få stanna ett antal dagar på BB!

Nu är det ju mer än en komplikationsgraviditet/förlossning eftersom det är tvillingar och dessutom enäggstvillingar så är det ju numera en högriskgraviditet! Det som är bra med att jobba på sjukhusområdet är att man får reda på alla nya bestämmelser och riktlinjer direkt - och nu har det kommit en glädjande inför just födseln!

Det ska vara lika villkor i Malmö och Lund vid förlossning! Familje-BB som har erbjudit komplikationsfria förlösta att stanna med sin respektive kommer att tas bort och istället ska partners till komplikationsförlossningar prioriteras och erbjudas plats att stanna på BB! Det känns jätteskönt att det beslutet har kommit!

Dels för att jag kommer att få ligga på BB i minst 5 dagar och dels för att det är tvillingar och det kan ju inte vara helt lätt att vara helt själv med dem direkt! David vill ju vara med också såklart och det hade ju blivit ett väldigt utanförskap för honom också att bara få vara med på dagarna!

Comments

  1. Bra att du skrev ang. om ens sambo/make får sova kvar! Det ska jag fråga min bmsk nästa gång hur det fungerar på vårt BB! Jag vill också absolut att min man ska få sova kvar!
    Jag känner mig väldigt trygg med att man får stanna kvar lite längre på BB efteråt. Har kompisar som åkt hem samma dag, de vill inte spendera en minut extra där! Men som du skriver så måste ju barnets blodsocker stabiliseras mm. Sen så är det ju en extra trygghet och man slipper stressa hem! När vi gick i föräldrar gruppen så berättade bmsk att man skulle försöka få vara kvar 3 dagar på BB för på tredje dagen brukar man få nån "känslostorm" med massa hormoner som gör kaos i ens tänk och man kan bli lite deppad mm.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor