HbA1c 43

Nu var HbA1c ännu lite lägre - 43 eller 5,0 som det hade varit i gamla!

Lågt men ändå bra - tycker jag! Men tur att min läkare sänkte min Lantus igen annars hade det kanske varit lite krisigt! Men nu är det ju ändå okej!

Var och tog blodprover imorse för att testa Thyroidea (sköldkörtelpåverkan)! Det är ju sammankopplat med diabetes - båda är ju endokrina sjukdomar och kan båda vara autoimmuna! Nu jobbar jag ju på sjukhuset och kan själv gå in och kontrollera mina blodprovsvar! Egentligen kanske inte helt lyckat - men men!

Jag hade förhöjt TPO-ak, alltså antikroppar mot thyroidea! Googlade det och ca 20-25% av alla kvinnor i Sverige har det! Man kan ha det utan att ha autoimmun Thyroideasjukdom men man kan då ligga i riskzon. Alla andra prover var normala i det undre av referensintervallen så jag är inte så oroad!

Känns bra när de gör såna kontroller eftersom de vet att det finns samband mellan Thyroidea och diabetes! Det är ju även därför man lämnar urinprov en gång om året då de undersöker njurpåverkan eftersom de sett ett samband! Bra grejor! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor