Nu börjar kampen...

Sedan nyår har kampen för att sänka blodsockret hållt på! Det är mycket att tänka på hela tiden! Maten för det första – mycket fiberrika grönsaker som broccoli och harricort verts – och sen är det blodsockret som ska testas före maten och en timma efter maten och sedan en gång innan man går och lägger sig. För närvarande tar jag 13 enheter Lantus klockan 20.00 varje kväll.

Nu har jag även börjat skriva ner vad det är jag äter och hur dags och så vidare. Tyvärr finns det ingen bra anteckningsbok för detta så just nu har jag ett litet A6-anteckningsblock att skriva ner det i men jag hade nästan velat ha en kalender där datum och tider redan står. Fast det finns ju alltid en risk att det blir för trångt att skriva ändå!

Jaja… mot slutet av månaden eller kanske precis i början av februari ska jag skicka in ett HbA1c för att se om min strävan har gett något resultat. Jag har ju haft väldigt låga fina värden när jag har mätt i alla fall så hoppet finns. Även om de på diabetesmottagning inte brukar vilja att man skickar in oftare än varannan månad så ska jag börja skicka in ungefär samma tid varje månad för att kunna se utvecklingen snabbare.

Idag har det sett ut enligt följande:
06.50 Frukost: Gröt med äpplemos – 5 Novorapid
08.33 BS: 2,6 – Fika: Banan
10.09 BS: 4,4
12.00 BS: 4,4 – Lunch: Ciabatta & youghert – 6 Novorapid
14.10 BS: 12,0 – 4 Novorapid
14.33 BS: 10,8
15.12 BS: 7,7
15.54 BS:3,8 – Fika: Banan
18.00 Styrketräning till ca 19.15
21.00 Kvällsmat: Kycklinggryta med bulgur – 7 Novorapid
21.58 BS: 4,7 – Fika: Macka med chiliost
22.48 BS: 2,2 – Fika: Banan

Ingen bra lunch alls med andra ord – för mycket insulin till frukosten också men det sänker jag imorgon! Hade egentligen lagat pasta till lunchen med en härlig sås och broccoli men fick med mig burken med all pasta som blev över istället – inte bra alls. Jag har lärt mig att man ska ta 1 enhet per 4 i bs när man har för högt och det har alltid funkat i början när jag fick diabetes men nu tar jag lite extra eftersom jag inte får ner det ordentligt annars! Tog på tok för mycket insulin till kvällsmaten efter en träning! Kanske sänka med 2 enheter efter träning och med 1 enhet om jag inte tränar. Den här grytan äter vi ändå relativt ofta – heja bulgur!

Hoppas på bättre värden imorgon!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor