Mer balanserad dag

Dagen började direkt med att jag glömde mäta mitt bs! Typiskt! Beroende på hur det låg såklart så borde jag kanske tagit 4 enheter till frukosten! Den äpplemos jag har till min havregrynsgröt, som är hälften vanlig havregryn och hälften fiberhavregryn, är Önos lågkalori äpplemos. Det finns flera smaker på deras lågkalori syltar och färgen är kanske inte alltid helt tilltalande men det smakar bra och det funkar helt superbt med blodsockret. Sylten är faktiskt överlägset bättre än alla andra syltar jag har testat som ska ha mindre socker – denna är den enda som håller måttet!




Nu ska man nog inte äta sylten om man inte har diabetes eftersom den innehåller sötningsmedel – jag tycker att man ska undvika allt med sötningsmedel om man inte har diabetes för kroppen reglerar ju ens bs själv i så fall! Ja självklart ska man inte överdriva sitt socker- och kaloriintag för det!

Dagens blodsocker:
07.05 Frukost: Gröt med äpplemos – 3,5 Novorapid
08.46 BS: 4,9
09.30 BS: 4,2
11.23 BS: 4,4 (antagligen på grund av te med mjölk)
12.00 Lunch: Kyckling teriyaki med broccoli – 6 Novorapid
13.09 BS: 5,8
13.28 BS: 6,1 – 1 Novorapid
13.54 BS: 4,3
14.12 BS:3,7
14.30 Fika: Sportknäcke med philadelphia
16.10 BS: 6,3
20.00 Kvällsmat: Kyckling-bacon gryta – 6 Novorapid
21.14 BS: 2,1 – Fika: Oboy (den med mindre socker)
21.29 BS: 2,6
22.10 BS: 6,2
23.31 BS: 7,6 – 1 Novorapid

Ändå en helt okej dag även om den sista blodsockermätningen låg över 7 men ändå inga alldeles för höga värden! 7,6 när man går och lägger sig var alldeles lagom förra året – men detta året när HbA1c ska ligga runt 5 så är det lite i högsta laget! Men som sagt inte alldeles för högt! Känns som en bra dag allt som allt! Lite stabilare liksom! Klart att värdena alltid rör sig under dagen men det är de stora skiftningarna som man ska undvika!

En snabb utvärdering av hur det har varit med min underbara NovoPen Echo så har det varit just det – underbart! Inte bara att jag kan se mängden enheter jag tog senast utan också att jag kan se för hur många timmar sen det var! Det har faktiskt varit till hjälp nu i helgen när vi haft diverse bestyr! Det enda som är synd, och som jag antar är nästa steg, är att man endast kan se den senaste sprutan – man hade ju velat se fler! Lite som bs-mätaren kan visa flera värden!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor