Fortsatt svajigt!

Idag har blodsockret fortsatt att svaja en del!

Inte riktigt så höga värden som 10 men höga nog ändå! Ska vara lite bättre på att mäta och skriva upp resultaten imorgon så att jag kan se direkt när det börjar gå fel!

Nu när jag försöker sänka mitt bs så hittade jag lite riktlinjer som säger att 1 timma efter maten ska man ligga på max 8 och två timmar efter på max 5,6 (fasteblodsocker) så det är detta jag strävar efter! Jag försöker så gott jag kan men det är ju lite jobbigt när det svajar!

Det är långsamma kolhydrater som efterfrågas! Fullkornspasta, bulgur och nypotatis är det som föredras - dock är nypotatis en sommarvara så just nu blir det annan potatis! Jag är ju inte helt säker men nypotatis är nyttigare vad gäller innehållet och sen äter man skalet på nypotatis vilket ger mer fibrer!

Enligt "diabetes-lagen" (hahaha) ska bröd ha minst 7 i kostfibrer för att vara diabetesvänligt! Vi äter antingen Fazers Harmoni eller Aktiv Frö som båda har 8,5 i kostfibrer! På helgen händer det att vi köper ICA:s bake-off-bullar som heter Pumpabröd som faktiskt har hela 10 i kostfibrer och är supergoda!

Sen är det ju det här med fett - som är helt emot "diabetes-lagen" men jag har ändrat lite uppfattning där! Mitt bs blir mycket stabilare med lite fetare (riktiga) varor istället för light-produkter. Dessutom äter man mindre för man blir mätt så mycket snabbare! Det är ju dessutom mycket godare med riktig creme fraiche och riktig grädde i maten!

Sist har vi de livsviktiga grönsakerna! Fibrer är nyckelordet! Sallad, tomat och gurka i all ära men det är bara dyrt vatten. Broccoli, harricort verts, morötter och vitkål är exempel grönsaker med tuggmotstånd och mycket fibrer! Jag försöker ha halva tallriken med grönsaker eller minst en tredjedel i alla fall! Älskar broccoli så det passar mig alldeles utmärkt! Heja stabila bs:et! ;P

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor