Det började bra...

Idag bestämde jag mig för att äta gröt till frukost igen – för att det verkar vara en bättre start på dagen! Sen har jag gjort en dubbelmacka med brödet Harmoni (från Fazer) och cliliost (från Ballingslöv) som jag ska dela på förmiddagsfikan och eftermiddagsfikan. Vi har en dietist på jobbet och hon föreslog att jag nog borde ha en frukt också till båda fikorna – så vi får väl handla hem lite frukt ikväll!

Det är ett mekande med att sänka blodsockret alltså! Pust… Igår var det ju väldigt upp och ner men idag har det i alla fall varit en bra start som tur är! Känns så mycket bättre då!
07.04 BS: 4,0 – Frukost: Gröt med äpplemos – 4 Novorapid
08.48 BS: 3,1
09.16 BS: 2,6 – Fika: Macka med chiliost
11.08 BS: 4,8
12.04 BS: 4,3 – Lunch: Fullkornspasta & köttfärssås – 6 Novorapid
13.28 BS: 6,6
14.30 Fika: Macka med chiliost
16.34 BS: 9,4 – 2,5 Novorapid
20.00 Kvällsmat: Youghert & macka med ägg – 6 Novorapid
20.40 BS: 9,2 – 3 Novorapid
21.30 BS: 4,7
22.10 BS: 4,9

Det verkar som om jag får sänka dosen ytterligare vid gröten – ska testa 3,5 Novorapid imorgon. Jag har faktiskt NovoPen Junior eftersom man kan ta halva enheter med den men det kan man inte med vuxenpennorna. Jag tycker att jag har väldigt låga doser redan som det är så om jag måste höja doserna vid till exempel mens eller sjukdom så kan det ibland vara för mycket att höja med endast hela enheter. Jag ska faktiskt se nu om jag inte kan få en NovoPen Echo för den har en liten display som visar när du tog din senaste spruta och hur mycket du tog! Hade känts skönt att ha då det har hänt att jag glömt om jag tog min spruta eller inte! Förvirrat läge – eller guldfiskminne som en av mina kompisar brukar kalla det! ;)

Det blev ingen riktigt bra avslutning på dagen! Rätt jobbigt faktiskt! Jag skulle ju egentligen ha tränat idag men det får bli imorgon istället för där kom annat emellan! Heja stabiliteten… när man nu kan hitta den!?

En macka verkar ju vara alldeles lagom som fika – en frukt också kan nog bli för mycket för blodsockret! Jag låg ju väldigt bra precis innan lunch också! 4,3 är ju helt okej – även om rösten där inne kan tycka att det är lite lågt… måste verkligen komma ifrån det! Jobbigt!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor