"Varje spruta, varje dag"

Jag är inget fan av "Jihdes diabetes" - varje spruta ser sååå deprimerande ut och varför måste han dra ner brallorna för varje spruta dessutom!?

Man kanske skulle börja göra det - ta alla sprutor i låren, dra ner brallorna på restaurangen så man "diskret" kan ta sin dos!? 🙈😂 MEN... han tar fram den sidan som alla möter med sin diabetes - svackorna!

Jag tar minst 5 sprutor varje dag! Det är inte kul det är bara ett måste som för det mesta går på rutin men varje spruta innehållet en bedömning över hur mycket insulin portionen kan kräva! Det finns ingen matris att gå efter, ingen man kan fråga om det rätta svaret utan du måste själv avgöra och hoppas att det blir rätt!

Du kan inte gå och träna utan vidare utan här krävs också bedömning - hur mycket insulin till maten innan träningen, hur mycket fys klarar blodsockret, bäst att ha med sig druvsocker ifall ifall. Hur ska man hantera blodsockret efter träningen för man vill ju inte lägga sig med ett bs som kan sjunka till en farlig nivå i eftervärkarna av träningen!

Du kan inte ha en festkväll med alkohol hursomhelst! När man dricker alkohol fokuserar levern på alkoholen mer än sockret vilket till en början kan ge högt bs men som senare - oftast när man sover - kan ge farligt lågt bs! Nattamat innan sängdags var alltid ett måste för mig, jag tog inga sprutor under kvällen och ändå vaknade jag alltid med någorlunda lågt bs!

Ska man köra en längre sträcka med bilen är det viktigt att ha druvsocker nära till hands ifall man skulle få plötsligt lågt bs! Freestyle Libre underlättar ju kontrollerna oerhört då man själv eller passageraren bredvid kan kontrollera snabbt utan allt klydd som var med de gamla mätarna med blodprovstagning!

Något positivt som kommit av min diabetes är att jag fått sjukt god kroppskännedom! Jag har kunnat sätta diagnoser på mig själv innan jag ens kommit till läkaren och då haft sjukdomar som jag aldrig haft tidigare! En sån alla läkare hatar... men jag hade ändå rätt! 😝🙌

När jag fick diabetes så var det så många som sa "ja men du kan ändå leva som vanligt" - men så är det ju faktiskt inte! "Don't limit yourself" är Ung Diabetes slagord och det är en fin tanke men faktum är att diabetes är begränsande! Det är inte alltid man kan se att någon har diabetes och ibland kan jag tycka att man borde ta tillbaka "diabetes-armbanden" för det finns ju diabetiker som råkat illa ut för att poliser och andra bara trott att de var alkoholpåverkade och missat det låga blodsockret! Det gäller att själv alltid ha full koll och kontroll! 👊

#CureDiabetes

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor