Mina barns värde?

Jag har tidigare påpekat att det var otroligt orättvist med föräldradagarna när man fick tvillingar och nu när jag läser en massa litteratur om familjen och familjepolitik så tog jag tag i det! Detta mail skickades till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll:

"Hej!

I början av 2013 fick jag mitt/mina första barn - tvillingar! Döm om min förvåning när det står klart att mina barn är inte var och en värda lika mycket föräldradagar som om de hade kommit med 9 månaders mellanrum! De förlorar 300 dagar mellan sig - dagar som alla enlingar får med sina föräldrar!

Jag förstår att en stor del av tiden så är man "ändå redan hemma" med ena tvillingen och tar ju då även hand om den andra! Men det kanske finns ett samband mellan att tvillingar ofta är senare i utvecklingen och det faktum att de inte har samma tillgång till sina föräldrar eller annan anhörig som enlingar har!

Ta till exempel träning av nacke och rygg eller kanske gångträningen! Tvillingar som bara har en förälder hemma får inte samma tid för träning och utveckling som ifall båda föräldrar kunnat vara hemma - föräldradagarna räcker inte till!

Jag tycker faktiskt att detta säger allt om synen på mina barn från regeringens och socialdepartementets sida - de är en enhet och är inte lika mycket värda som enlingar!

Ett barn är ett barn och bara för att vi fick två på en gång så ska inte våra barn straffas med mindre tid med sina föräldrar - om något skulle man nästan behöva mer tid för det är faktiskt otroligt mycket mer krävande med två spädbarn samtidigt än "bara" ett!"

Tror ni jag får något svar? Antagligen inte men jag hoppas att det i alla fall odlar ett litet frö som kan ligga och gro...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor