Lite mindre upp & ner

Nu tycker jag faktiskt att det går lite bättre med bs!

Alltså det är ju fortfarande lite upp och ner ibland med mitt bs men jag tycker ändå att det går lite bättre just nu! Jag äter just nu samma frukost varje morgon och då tar jag ju oftast samma dos NovoRapid, lite beroende på vilken nivå bs ligger på från början såklart, och det funkar ganska bra!

Jag har tillfälligt sänkt min Lantus till 7+5 enheter men kommer nog snart få höja min kvällsdos igen iaf! Men jag tycker att det oftare ligger på en jämn, bra nivå så det känns bra för HbA1c:et!

Fortfarande måste jag gå upp på natten för att ta extra insulin så jag börjar mer och mer vänja mig vid tanken om att det kommer att bli pump - även om jag fortfarande är motvillig! Vill verkligen inte ha något som sitter fast i mig och vill verkligen inte ha allt det klyddet!

Att ha pennor innebär ju minimalt med klydd men det kan ju vara svårare att hålla bs på en bra nivå! Med pennor behöver man ha kanyler och kanske extra insulin med sig men vad jag läst med pump så kan man behöva extra insulin och infusionsset med nål och slang osv. Låter och verkar mycket mer klyddigt än att ha en penna i innerfickan på jackan! :/

Jag lever på hoppet om att min diabetes ska ändra sig igen och gå tillbaka till sitt "gamla vanliga" för det hade varit det allra bästa för mig! Samtidigt är jag ju beredd att göra det som krävs för att förbättra för min diabetes och mitt liv! Men om sanningen ska fram så gör det mig ledsen att behöva skaffa pump... jag känner hur mitt "fortsätta som vanligt"-liv glider mig ur händerna även om man såklart inte kan leva helt som vanligt efter att man fått diabetes - men så nära som möjligt iaf!

Comments

  1. Ta en humalogpenna med dig som back-up, men var beredd på att behöva dutta en gång i kvarten, tills du kan ta dig hem. Så gör denna latmasken! ;)
    Pump rockar, har bara behövt back-up en gång vart femte år, cirka.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor