Freestyle Libre & hemsk natt!

Sent igår kväll blev en av töserna magsjuk! Stackars liten...

Hon kräktes flera gånger och vi fick såklart köra det mest akuta i tvätten och sen fick hon nog duscha 4 gånger innan vi till slut vågade lägga henne - då hade klockan redan passerat 24.00! Sen sov vi på madrassen mellan barnens sängar så att vi snabbt kunde rycka ut ifall det behövdes!

Tidigt imorse begav jag mig till jobbet och jag ska gå hem så tidigt det går med flexramarna så att jag kan avlasta David! Som tur är har det inte blivit några kräkningar idag (peppar, peppar) men istället en dålig mage! Så antagligen har hon ätit något dåligt... det känns så i alla fall!

Sen har jag pratat med min diabetessköterska idag eftersom jag inte fått rätt på mina morgonvärden så ville ju min läkare att jag skulle låna en sensor! Hon har bara en sensor och där är kö fram till mitten på januari - typiskt! Då frågade jag om Freestyle Libre - ifall man inte kunde få en sån annars på dispens liksom! Då visar det sig att de är upphandlade i Region Skåne men det är bara vissa som blir beviljade en - typiskt!

Lite orättvist kan jag tycka eftersom den verkar vara fri för alla ifall man tillhör Göteborg (en läsare som lämnat kommentar i tidigare inlägg)! Känner mig lite sur nu faktiskt! Förstår de inte vilken koll detta kommer att ge diabetiker? Hur detta faktiskt kan minska sjukvårdsbehoven? Ifall inköpet av mätarna är för högt (för det är faktiskt rätt högt) så kan man ju göra så att man får själv köpa in mätaren så kan RS tillhandahålla med sensorerna! Suck...

I alla fall så skulle de undersöka ifall det kommit nya direktiv, för i så fall är det ju inga problem! Men jag tvivlar på det eftersom man inte kan se varken mätaren eller tillbehören på Apoteket.se! För annars brukar de ju ha ett uppdaterat sortiment!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor