Fotboll för alla

Nu tittar jag själv inte på damfotboll - har kanske sett en hemmamatch med LDB Malmö (numera FC Rosengård) men mer har det inte blivit! Men detta är ju riktigt trist:


Man tar ju för givet att det ska finnas matchtröjor att köpa och definitivt med namnet på ryggen! Det går ju relativt bra för våra damer och svenska ligan är en av de bästa så varför inte? Varför finns det inte matchtröjor med namn på de kvinnliga spelarna?

Klart att jag förstår att det inte är en lika stor industri som det är för herrlagen men det finns ju ändå många supportrar som går på matcherna! Det måste ju vara en extra inkomst för föreningen dessutom!

Jag säger att damernas fotboll inte håller samma klass som herrfotbollen men den har ju faktiskt inte funnits som professionell fotboll lika länge som männens fast den utvecklas ju mycket snabbare! Så småningom kan det ju bli så att de är någorlunda lika i popularitet - se bara på handbollen! Damernas matcher är nog mer populära än herrarnas - speciellt danska ligans damhandboll! Fantastisk!

På jobbet var det någon som sa att damerna kan inte bli lika bra som männen på fotboll eftersom de inte har samma fysik - men för mig handlar det om kvalitet! Kvalitet i spelet, i passningarna, i målen, i försvaret och så vidare, och där ser jag inte varför det ska fortsätta vara så stora skillnader! När det blir mer utjämnat i damligan - så att det inte alltid är samma fyra lag som är de fyra bästa - så tror jag att det kommer att gynna hela ligan! Herrfotbollen har såklart också sina storlag men ofta är det andra lag som också lyckas komma in bland de högst placerade - som Elfsborg nu!

Jaja... skillnader på han och hon - det är ju så vi är födda för annars hade det ju inte kunnat bli några barn! ;) Men skillnad i lön för samma arbete på samma arbetsplats är bara idiotiskt!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor