Alla dessa pennor

Jag har ju haft diabetes i 10 år nu (snart 11) och gått igenom min beskärda del av insulinpennor! Jag har hela tiden haft NovoRapid och Lantus som korttidsverkande respektive långtidsverkande!

När jag fick diabetes så fick jag engångssprutor till bägge mina insulin! Det finns ju rätt många nackdelar med engångssprutorna som tex; det blir mycket nedskräpning i naturen, de är i plast så inte så hållbara, ta mer förvaringsplats, går själva doseringsmekanismen sönder så måste man slänga både insulin och penna. Men det finns såklart fördelar också som tex; om du tappar bort sprutan så är det bara att ta en ny som redan är färdigladdad.


När jag flyttade in till stan och blev skriven hos diabetesavdelningen så bestämde jag mig för att slå ett slag för naturen och skaffade flergångspennor till mina insulin. Till NovoRapid blev det en NovoPen 4 och till Lantus fanns det på den tiden inga flergångssprutor utan istället hade man en Lilly HumaPen Luxura. Båda pennorna är i metall men NovoPen är mycket smalare och lättare! Tyvärr känns HumaPen tung och lite klumpig. Men det blev ändå bra! Fördelarna med flergångssprutor är tex; att de tar mindre plats när man ska resa, tar mindre plats i kylen och handväskan ifall man har extra med sig, de är mer stabila och hållbara. Till nackdelarna hör; att man måste ha recept både på penna och insulin ifall man tappar/blir av med dem, ifall de går sönder kan det bli kris om man inte har en extra penna hemma!


När jag var sjuk en gång märkte jag att hela enheter blev för mycket att höja - jag kanske bara behövde 1,5 extra enheter och tog jag 2 så blev jag låg! Då gick jag över till NovoPen Junior och Lilly HumaPen Luxura HD som båda är utvecklade för barn och där man kan ta halva enheter! Jag har haft pennor för halva enheter länge nu och tror inte riktigt att jag skulle våga byta tillbaka - för tänk om jag skulle behöva ta en halv enhet igen! NovoPen Jr är i plast men rädd så stabil plast och lika smal som NovoPen 4! Luxura HD är likadan som vuxenpennorna bara i annan färg!


Nu finns pennor som är utformade just för Lantus som heter ClikSTAR! Jag har precis hämtat ut en sån och ska testa den! Den har tyvärr inga halva enheter och den är i plast men storleksmässigt är det nog ingen skillnad från HumaPen förutom att den är lättare. Dock var det någon som kommenterade att den inte verkar lika hållbar så vi får väl se! Får kanske ha min HumaPen med den första tiden! ;)


När jag blev gravid fick jag framtidens penna - NovoPen Echo! Den är utvecklad för barn/ungdomar men kan ju lika gärna användas av vuxna! Den är i metall, har halva enheter och en funktion i toppen som registrerar senaste dosen och för hur längesen den togs! Typ livsviktigt för en tankspridd diabetiker med världens gravidhjärna som glömde ALLT! Detta är verkligen framtiden och alla pennor borde ha den funktionen på ett eller annat sätt!


Lilly har kommit med en liknande penna som heter Lilly HumaPen MEMOIR! Det hade varit bra till Lantusen men jag fick se den hos min diabetessköterska och den är ännu bredare och större än Luxura och känns verkligen alldeles för klumpig! Den får de nog jobba mer på!


Nu verkar inte denna funka på flergångssprutor vad jag kunde läsa men det finns ju ett lock till pennorna som heter Timesulin! Locket registrar en ny period när det sätts på pennan så då vet du senast du öppnade den och tog insulin! Det är ju en lösning för alla pennor som inte har den funktionen i pennan!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes