Fostervattensultraljud

Ja igår var det dags för ännu ett fostervattens-UL och igår var min pappa (morfar) med!

Det var livligt som vanligt i magen och igår låg de med huvudet och samma håll! Allt såg bra ut med vattnet och barnmorskan kollade även att de hade urin i sina små blåsor och det såg också bra ut! Hon kollade även att det "fortfarande" var flickor och det var det! Tur det för annars hade vi haft problem eftersom vi redan är överrens om två namn så här långt! Hahaha...

Eftersom det var livligt värre i magen så blev det inga bilder igår heller! Helt plötsligt blev jag svettig och kände mig lite illamående men barnmorskan snappade upp detta direkt och sa till mig att lägga mig på sidan så att jag inte skulle svimma! Jag som trodde att det var blodsockret som spökade! Tydligen så kan det blir sånt tryck på blodflödet när man ligger på rygg att man kan svimma - lite läskigt!

Jag har ju haft väldigt svängigt blodsocker under början av graviditeten antagligen på grund av mina kräkningar även om mitt HbA1c har legat väldigt bra hela tiden - det är dessutom dags att skicka in ett nytt antingen i denna eller nästa vecka!

Nu har jag blivit väldigt insulinresistent på morgonarna och förmiddagarna! Mitt bs har ju legat dåligt på morgonen hela graviditeten men nu är det verkligen illa och det har varit svårt att sänka det! Jag har tagit minst 20 enheter Novorapid till frukosten och sen ändå fått fylla på med 10-20 enheter till när jag kommit till jobbet! Till lunch och kvällsmat har det räckt med 6-7 enheter så det är VÄLDIGT stor skillnad! Mina Lantusdoser är höjda nu också 10 på morgonen och 12 på kvällen!

Imorse åt jag kolhydratfri frukost - ett stekt ägg med ost, kalkonskivor och en tomat! Det funkade så mycket bättre med blodsockret idag! Jag fick ta 5 Novorapid till ett glas juice som jag tar järntabletten med och sen när jag kom till jobbet tog jag 5 Novorapid till min clementin som jag hade till fikan! Har inte varit över 8 i bs ännu vilket är fantastiskt jämfört med mina gamla morgonvärden! Nöjd! :D

Comments

  1. Skönt att allt såg bra ut :) Men jobbigt för dig om du nästan höll på att svimma! Tur att bmsk uppmärksammade dig!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor