Tvillinginfo

Idag var jag på SpecMVC och träffade både läkare och barnmorska!

Det är ju en massa extra besök när man har diabetes (jag ska rabbla dem i senare inlägg för det är vid specifika veckor) och nu när det är tvillingar så är det ännu lite fler besök! Nu är det ju verkligen en högriskgraviditet så det är ju skönt att de håller extra koll på "oss"!

Jag gjorde ett misstag igår och var ute på nätet och läste om att vänta tvillingar och enäggstvillingar specifikt - det skulle jag ju inte ha gjort! Fick jag en massa nya saker att oroa mig för! Men som sagt så kommer det att bara många besök och många ultraljud! Det verkade ju som att de delade moderkaka och det kan bli ett bekymmer och sen eftersom de är enäggstvillingar så delas de endast av en tunn skiljevägg vilket också kan ställa till bekymmer så det är väl speciellt det som de kommer att kolla extra! Och såklart att båda mår bra!

I nästa vecka är det dags för en speciell hjärtundersökning av barnen som görs pga diabetesen så den hade gjorts även om det bara varit ett barn! Att vara gravid med diabetes innebär ju vissa risker för missbildningar och det är främst hjärta och lungor men kan även vara armar och ben med mera. Min yngsta systerson föddes med hjärtfel och det var fantastiskt att se hur väl han hämtade sig efter operationen när han bara var 2-3 månader gammal så det kanske inte oroar oss jättemycket. Andra risker med diabetesen är väl främst den ökade risken för havandeskapsförgiftning - vilken även är ökad vid tvillingar! Men vi håller tummarna för att slippa det såklart!

Risken för att ens barn också ska få diabetes är ökad med 3% ifall mamman har diabetes och med 6% ifall pappan har diabetes. Det är ju inte så mycket risken ökas men det är något vi lärt oss under våra "efterforskningar"! Hahaha...

Jag har känt av fogarna idag men tror att det beror på att jag stressade imorse för jag hade inte tänkt få foglossning redan - även om läkaren idag gjorde klart för mig att det kommer att komma! Suck...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor