Engelskan kommer tillbaka

Går en kurs i mitt Master-program nu helt på engelska! Min första tanke var "shit, jag som inte brukar läsa den engelska litteraturen alls nästan" men det har faktiskt gått rätt så bra!

Engelskan blir bättre och bättre ju mer jag använder den och nu ångrar jag nästan att jag inte tog Master-programmet på engelska för det hade varit kul att göra hela uppsatsen på engelska och jag tror att det hade öppnat många dörrar. Men man kanske kan göra det ändå!?

I den här metod-kursen har vi temat "vatten" och min grupp är "conflict" - så vi fokuserar helt enkelt på konflikter över vatten! Det är rätt intressant och det blir ju socialt hur man än gör för konflikter över vatten påverkar alltid den civila befolkningen - vare sig det blir krig eller "bara" vattenbrist!

Men det blir lite tudelat, för har man läst en massa eller skrivit en massa på engelska så är det ju som att man tänker på engelska en lång stund efter! Jag har ju lärt mig en massa nya engelska begrepp som är kopplade till stater och bosättningar längs olika vattenkällor! Såna nya ord kan ploppa upp ibland! Hahaha...
* Riparian countries* *River basin*

Mitt bs ligger fortfarande lägre och stabilt och jag tror verkligen att det har stabiliserat sig nu! Jag missade ju att skicka in ett HbA1c i slutet av mars så jag ska skicka in ett på onsdag i nästa vecka! Så får vi se om det verkligen ligger så bra som jag tror!

På lördag blir det lite födelsedagsgrill och rosa prinsesstårta med MFF-fyllning (blåbärsfyllning)! Ska bli mumsigt värre! Jag ska ju få min födelsedagsfrukost då! Jag har ju redan fyllt år men eftersom det var mitt i veckan så bestämde vi att ta frukosten på helgen så att vi kan njuta lite och ta det i vår egen takt istället för att stressa till jobbet!

Det är ingen riktig diabetesfrukost det inte utan en chokladpannkaksfrukost med färska jordgubbar och grädde! Slå den ni! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor